Τη διευρυμένη συνάντηση για το Κυπριακό, ανέφερε ότι συζήτησε η Αναπληρώτρια ΓΓ του ΟΗΕ για Πολιτικές και Ειρηνευτικές Υποθέσεις, Ρόζμαρι ΝτιΚάρλο με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Ερσίν Τατάρ, κάνοντας λόγο για μια πάρα πολύ παραγωγική και εξαίρετη συνάντησή. 

Η κ. ΝτιΚάρλο μιλούσε μετά τη συνάντηση που είχε με τον κ. Τατάρ στα κατεχόμενα η οποία διήρκησε μίαμιση ώρα περίπου.

«Είναι η δεύτερη φορά που επισκέπτομαι το νησί, και είμαι πολύ ευχαριστημένη που βρίσκομαι εδώ», ανέφερε.

Η αξιωματούχος των ΗΕ είπε ότι είχαν μια «πολύ παραγωγική συνάντηση» όπου συζητήσαν επίσης «για μια συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα, σε ευρύτερη μορφή».

Συζητήσαμε, πρόσθεσε, μια σειρά θεμάτων που θα μπορούσαν να συζητηθούν σε αυτή τη συνάντηση.
Η κ. ΝτιΚάρλο είπε ότι θα συναντηθεί με τον Ε/Κ ηγέτη, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη αργότερα, όπως επίσης και με μια ομάδα γυναικών ηγετών «και φυσικά με τους διαπραγματευτές αργότερα».

«Είχαμε εξαίρετη συζήτηση και είμαι και πάλι πολύ ευχαριστημένη που βρίσκομαι ξανά σε αυτό το όμορφο νησί», συμπλήρωσε.

Αποδόθηκε ο πρέποντας φόρος τιμής στον αδικοχαμένο αξιωματικό της Εθνική Φρουρά Λοχαγό Χαράλαμπο Χαραλάμπους.
Με τον θάνατό του, στις 5 Νοεμβρίου 2009, παρέδωσε σε όλους εμάς διδάγματα θάρρους και αυταπάρνησης.



Με τη συγκλονιστική απόφαση αυτοθυσίας που έλαβε για την προστασία των υφιστάμενών του και την αποσόβηση μεγαλύτερης τραγωδίας, εξασφάλισε την αθανασία και απέκτησε τον αιώνιο σεβασμό και την εκτίμησή μας.
Αιωνία του η μνήμη.

Βασίλης Πάλμας/Υπουργός Άμυνας Κυπριακής Δημοκρατίας
Κυπριακή Κυβέρνηση – Cyprus Government
Palmas Vasilis


Aναβίωσε χτες Σάββατο ο αρχαιολογικός χώρος της Ιεράς Μονής Παναγίας Χρυσογιαλιώτισσας στο Δάσος της Πάφου. Ο Μητροπολίτης Πάφου κ.κ. Τυχικός προέστει το πρωί του Σαββάτου της θείας Λειτουργίας που τελέσθηκε στα ερείπια της Ι. Μ. Παναγίας Χρυσογιαλιώτισσας στο Δάσος Πάφου.
O αρχαιολογικός χώρος της Μονής, πέραν από την αρχαιολογική σημασία και τη συμβολή του στις εκκλησιαστικές σχέσεις της Κύπρου και της Γεωργίας αποτελεί ένα σημαντικό σημείο αναφοράς φιλίας και συνεργασίας των δύο λαών.
Η λειτουργία έγινε εις μνήμην του Αγίου Νικολάου του Ντβάλι.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με το ιστορικό της Μονής το χώρο ανάσκαψε Γεωργιανή αρχαιολογική αποστολή του Υπουργείου Πολιτισμού και Προστασίας Μνημείων της Γεωργίας μεταξύ των ετών 2006 – 2010 σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχαιοτήτων. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως εφυαλωμένη κεραμική, διάφορα μεταλλικά αντικείμενα (σταυρό, ορειχάλκινο θυμιατήρι κλπ) καθώς και χρυσά και αργυρά νομίσματα των Βυζαντινών και των Λουζινιανών
Η εκπρόσωπος των Ελληνοποντίων και Γεωργιανών στην Πάφο κ. Μάγια Καριμπίδη δήλωσε στο ΚΥΠΕ πως ο χώρος αυτός της Μονής, που με τόση επιμέλεια διαμορφώθηκε, οφείλεται στην αγάπη και το ενδιαφέρον όχι μόνο των αρχαιολόγων από την Κύπρο και τη Γεωργία αλλά και τεχνικών ακόμα και των εθελοντών.
Πρόσθεσε πως η Γεωργιανή Ορθόδοξη Μονή της Παναγίας Χρυσογιαλιώτισσας, που βρίσκεται περίπου 5 χιλιόμετρα έξω από το χωριό Γιαλιά της Πάφου, είναι μεγάλης αρχαιολογικής αξίας και θρησκευτικής σημασίας.
Όπως ανέφερε η κ. Καριμπίδη, στη Μονή υπάρχει μια ασυνήθιστη βυζαντινή Εκκλησία του 10ου αιώνα, ενώ κατά τις αρχές του 12ου αιώνα μια δεύτερη μικρότερη Εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο προστέθηκε στα βόρεια κτίσματα της Μονής. Εξάλλου, είπε, 200 μέτρα από τη Μονή βρίσκεται και το ερειπωμένο εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου.
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου των Ελληνοποντίων «Άγιος Τρύφωνας» κ. Ραούλ Τσαχίδης ανέφερε στο ΚΥΠΕ πως η ύπαρξη της Μονής αποδεικνύει τις γεωργιανές χριστιανικές ρίζες στην Κύπρο και ότι η Γεωργία και η Κύπρος βρίσκονται πιο κοντά μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Η Μονή, είπε ο κ. Τσαχίδης, καταστράφηκε αιώνες πριν, όμως η μνήμη της επέζησε μέχρι τον 20ο αιώνα και τελούνταν λειτουργίες μέσα στα χαλάσματα της μέχρι το έτος 1935.
Σήμερα το μοναστήρι σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και είναι επισκέψιμο χάρη σε μια εντυπωσιακή προστατευτική κατασκευή που καλύπτει τα κτίσματά του.

Μήνυμα στήριξης προς τους εκτοπισμένους κατοίκους της Αγίας Μαρίνας Σκυλλούρας μετέφερε η Επικεφαλής Ανθρωπιστικών Θεμάτων Αγνοουμένων και Εγκλωβισμένων κα Άννα Αριστοτέλους, η οποία παρευρέθηκε στη Θεία Λειτουργία που πραγματοποιήθηκε στην Εκκλησία της Αγίας Μαρίνας στο κατεχόμενο χωριό το Σάββατο.

Σε κλίμα συγκίνησης και δέους τελέστηκε στη μικρή Εκκλησία της Αγίας Μαρίνας Σκυλλούρας η Θεία Λειτουργία, με τους εκτοπισμένους κάτοικους να σπεύδουν να τιμήσουν την προστάτιδα του χωριού τους. Στη Θεία Λειτουργία παρέστη η κα Αριστοτέλους, η οποία, απευθυνόμενη στους παρευρισκόμενους, ανέφερε πως με ανάμεικτα συναισθήματα χαράς, απεριόριστης συγκίνησης και υπερηφάνειας έδωσε το παρών της στη Θεία Λειτουργία, αφού το χωριό εδώ και 50 χρόνια δεν είναι προσβάσιμο, καθώς έχει χαρακτηριστεί αυθαίρετα από το κατοχικό καθεστώς ως ούτω καλούμενη «στρατιωτική ζώνη».

Η κα Αριστοτέλους, μέσα από την επίσκεψή της στην κατεχόμενη Αγία Μαρίνα Σκυλλούρας, διαπίστωσε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι εκτοπισμένοι κάτοικοι του χωριού για να μεταβούν στην Αγία Μαρίνα, για να πατήσουν έστω και για λίγο στα άγια χώματα του χωριού τους τις δύο φορές το χρόνο που επισκέπτονται την Εκκλησία για να τελέσουν Θεία Λειτουργία, που είναι και η μοναδική επαφή με το χωριό τους.

«Θέλω να σας διαβεβαιώσω πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι δίπλα σας και σας στηρίζει για να πετύχουμε το καλύτερο για τους ανθρώπους που εδώ και 50 χρόνια παραμένουν μακριά από τον τόπο που γεννήθηκαν. Είναι τιμή μου που βρίσκομαι εδώ και ευχαριστώ τον Κοινοτάρχη κ. Παρτελλή Χατζηφεσά και το Κοινοτικό Συμβούλιο για την πρόσκληση. Η συνεργασία που ξεκίνησε πριν ένα χρόνο, βασιζόμενη στην ανθρωποκεντρική προσέγγιση, τη στήριξη, αλλά και στον αγώνα ώστε να κρατηθεί η μνήμη του χωριού άσβεστη για το σύνολο των Μαρωνιτών, θα συνεχιστεί με την ίδια ένταση και συνέπεια», υπέδειξε η κα Αριστοτέλους.

Λοχίας 5406 Θεόδουλος Σολωμού, από την Αφάνεια Αμμοχώστου.


Ήταν καταχωρημένος ως αγνοούμενος από την τουρκική εισβολή του 1974. Πρόσφατα τα οστά του αναγνωρίστηκαν με τη μέθοδο DNA και του απονεμήθηκε τιμητικά Μετάλλιο Ανδραγαθίας και προήχθη μετά θάνατον στον βαθμό του Λοχία.


Ο Θεόδουλος Σολωμού θα κηδευτεί με τιμές, αύριο 25 Μαΐου, 2024, στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνα, Συνοικισμός Στροβόλου 2, στις 12μμ. Ο ενταφιασμός θα γίνει στο Νέο Κοιμητήριο Στροβόλου στις Χαλεπιανές.

Ημέρα μνήμης, τιμής και δέσμευσης ότι η Κύπρος δεν θα εγκαταλείψει την τύχη των αγνοουμένων της τουρκικής εισβολής το 1974, ήταν η χθεσινή, 29η Οκτωβρίου, η οποία έχει καθιερωθεί, με απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων, ως Ημέρα Μνήμης των Αγνοουμένων.

Στον Ιερό Ναό του Αποστόλου Ανδρέα στο Πλατύ Αγλαντζιάς, τελέστηλε το μνημόσυνο πεσόντων και αγνοουμένων της Κοινότητας Τραχωνίου Κυθρέας, προϊσταμένου του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Γεώργιου, ενώ αναπέμφθηκε και δέηση για διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων.

Εν συνεχεία πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου Αιχμαλώτων Πολέμου του 1974 στην Αγλυτζιά παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη.

Δύο χιλιάδες εξακόσιοι σαράντα επτά συμπατριώτες μας αιχμαλωτίστηκαν το καλοκαίρι του 1974 σύμφωνα με τα αρχεία του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν άμαχοι πολίτες και οι μισοί περίπου από αυτούς μεταφέρθηκαν στα μπουντρούμια της Τουρκίας.

Πριν τα αποκαλυπτήρια τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου για τους αγνοουμένους.

φειλόμενος φόρος τιμής το Μνημείο

“Η ανέγερση, λοιπόν, του Μνημείου Αιχμαλώτων του Πολέμου του 1974 εδώ στην Αγλαντζιά είναι ένας οφειλόμενος φόρος τιμής σε όλους αυτούς που έζησαν περισσότερο ενδεχομένως από πολλούς άλλους τη λαίλαπα του πολέμου. Σε όλους αυτούς που έχουν συλληφθεί ως αιχμάλωτοι κατά τη διάρκεια της βάρβαρης τουρκικής εισβολής του 1974 ή ως άμαχοι πολίτες στους τόπους διαμονής και εργασίας τους και που βίωσαν όλη τη βαρβαρότητα της τουρκικής εισβολής”, ανέφερε στον χαιρετισμό του ο κ. Χριστοδουλίδης.

Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα όσα συμβαίνουν στη γειτονιά μας λέγοντας: “Είναι δύσκολες οι ώρες που ζούμε και πάλι στη γειτονιά μας και αυτές οι δύσκολες ώρες εμάς ως Κύπριους πολίτες μας οδηγούν να ανασύρουμε ακόμη περισσότερο από τη λήθη του χρόνου στις θύμησές μας, τις μαύρες ημέρες που βιώσαμε ως λαός το καλοκαίρι του 1974. Και αυτές οι θύμησες είναι και που μας καλούν να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, όσες μας αναλογούν τουλάχιστον, και πάντοτε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας ως χώρα, για τη διασφάλιση της ειρήνης, για την υπεράσπιση της ανθρώπινης ζωής από όπου κι αν προέρχεται, όποια γλώσσα κι αν μιλά, ό,τι χρώμα κι αν έχει. Ο λαός μας γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει δυστυχία πολέμου”.

Σαράντα εννέα χρόνια κατοχής και στερήσεων

Σαράντα εννέα χρόνια από το μαύρο καλοκαίρι του 1974 και η Κύπρος βρίσκεται ακόμα υπό κατοχή, οι πρόσφυγες αναμένουν καρτερικά την επιστροφή στα σπίτια τους και οι προσπάθειες για διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων συνεχίζονται.

“Σαράντα εννέα χρόνια κατοχής ευρωπαϊκού εδάφους με τους πολίτες τούτου του τόπου να στερούνται βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, 49 χρόνια, σχεδόν μισός αιώνα. Η παρούσα κατάσταση πραγμάτων δεν μπορεί να αποτελεί το μέλλον της πατρίδας μας, δεν μπορεί να είναι η λύση του Κυπριακού. Είναι ακριβώς για αυτό τον λόγο που από την πρώτη στιγμή εργαζόμαστε για επανέναρξη ουσιαστικών συνομιλιών από εκεί που διακόπηκαν το καλοκαίρι του 2017. Ουσιαστικών συνομιλιών που θα οδηγήσουν στην επίλυση του Κυπριακού στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου, στη βάση των αρχών και αξιών της ΕΕ. Και πραγματικά ελπίζω ότι η απόφαση του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών να προχωρήσει με τον διορισμό μιας προσωπικότητας σε συνέχεια και των δικών μας προσπαθειών προς αυτή την κατεύθυνση θα ανοίξει τον δρόμο που θα μας οδηγήσει στην επίλυση του Κυπριακού και ευελπιστώ ότι τις επόμενες των ημερών θα έχουμε τη σχετική ανακοίνωση του Γενικού Γραμματέα που, ως Κυπριακή Δημοκρατία, έχουμε ήδη δώσει τη συγκατάθεσή μας από την προηγούμενη βδομάδα”.

Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα το θέμα των Αγνοουμένων παραμένει μια ανοιχτή πληγή για τους Κύπριους. Η Κύπρος παραμένει δεσμευμένη στην συνέχιση των προσπαθειών για την διακρίβωση της τύχης όλων των αγνοουμένων, μεταξύ άλλων με τη στήριξη του έργου της Διερευνητικής Επιτροπής για τους Αγνοούμενους στην Κύπρο, τερματίζοντας την αβεβαιότητα που βασανίζει τις οικογένειές τους για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

“Οι καιροί είναι δυστυχώς δύσκολοι. Η παγκόσμια κοινότητα και η γειτονιά μας συγκεκριμένα συγκλονίζεται από ένα ακόμη πόλεμο, ακόμη μια δίνη στον στρόβιλο της οποίας κλυδωνίζεται η ειρήνη, η ανθρωπότητα η ίδια. Ο πόλεμος όπου κι αν συμβαίνει αφορά όλους μας, ο ανθρώπινος πόνος και η οδύνη του πολέμου είναι ευθύνη όλων μας, γι’ αυτό και η Κυπριακή Δημοκρατία έχει ήδη ενεργήσει ως το κράτος μέλος της ΕΕ που βρίσκεται γεωγραφικά πιο κοντά στο σημείο συγκρούσεων, με άριστες σχέσεις με όλα τα γειτονικά κράτη, έτσι ώστε να βοηθήσουμε πρώτα και πάνω απ΄ όλα τον άμαχο πληθυσμό. Και είναι άξιον αναφοράς το γεγονός ότι τόσο η Διεθνής Κοινότητα, η ΕΕ όσο και τα εμπλεκόμενα μέρη στην κρίση αναγνωρίζουν και χαιρετίζουν την πρωτοβουλία και τον ρόλο που μπορούμε να διαδραματίσουμε και ελπίζω τις επόμενες μέρες να καταφέρουμε αξιοποιώντας τους λιμένες της Κυπριακής Δημοκρατίας να αποστείλουμε ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα. Είναι μέσα από τέτοιες δράσεις και πρωτοβουλίες που αναβαθμίζεται και ο ρόλος της χώρας μας τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο ευελπιστώντας μέσα και από τέτοιες δράσεις να ενισχυθεί και η προσπάθειά μας για επίλυση του Κυπριακού. Κλείνοντας, θα ήθελα να απευθυνθώ στους ανθρώπους που το 1974 ήταν αιχμάλωτοι και υπέφεραν τα πάνδεινα στον ανήλεο ιστό της αιχμαλωσίας με όλες τις προεκτάσεις των όσων έζησαν και βρίσκονται σήμερα μαζί μας. Και να μην ξεχνάμε ότι αυτά που έζησαν το 1974, 49 χρόνια μετά τα κουβαλούν ακόμη μαζί τους. Δεν θα σας δώσω άλλη μια δέσμευση, θα σας δώσω μόνο μια υπόσχεση συνειδητή από τα βάθη της καρδιάς μου και του χρέους που νιώθω απέναντί σας ως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας που υπάρχει λόγω των δικών σας θυσιών. Είμαι δίπλα σας όχι μόνο για να συμμετέχω σε τελετές που είναι πάρα πολύ σημαντικές, αλλά για να βρούμε μαζί λύσεις στα θέματα που σας απασχολούν, στα πολύ εύλογα αιτήματά σας. Το νιώθω πολύ έντονα, εσείς είστε ο λόγος που σήμερα υπάρχει η Κυπριακή Δημοκρατία και είναι ελάχιστη υποχρέωση της Πολιτείας και εμένα προσωπικά το να πράξουμε τα δέοντα, τα ελάχιστα απέναντί σας”, είπε κλείνοντας τον χαιρετισμό του ο κ. Χριστοδουλίδης.

Εργοληπτική εταιρεία με έδρα τη Λεμεσό, είναι το θύμα νέας διαδικτυακής απάτης και απόσπασης χρηματικού ποσού 52.780 ευρώ.

Όπως καταγγέλθηκε χθες στο ΤΑΕ Λεμεσού, μετά από ηλεκτρονική επικοινωνία με προμηθεύτρια εταιρεία που εδρεύει στη Λευκωσία, συμφωνήθηκε η αγορά οικοδομικών υλικών αξίας 52.780 ευρώ και η πληρωμή του ποσού σε τραπεζικό λογαριασμό κυπριακού τραπεζικού ιδρύματος.

Ωστόσο, η παραπονούμενη εταιρεία έλαβε ηλεκτρονικό μήνυμα, που φαινόταν να προέρχεται από την προμηθεύτρια εταιρεία και στο οποίο δίνονταν νέες οδηγίες για πληρωμή του ποσού σε λογαριασμό στην Αγγλία.

Στις 14 Σεπτεμβρίου η εργοληπτική εταιρεία προχώρησε σε έμβασμα του ποσού στον λογαριασμό που της υποδείχθηκε, ενώ τις επόμενες μέρες διαπίστωσε ότι έπεσε θύμα απάτης, αφού η προμηθεύτρια εταιρεία δεν διατηρεί τον συγκεκριμένο λογαριασμό στο εξωτερικό και ούτε είχε αποστείλει ηλεκτρονικό μήνυμα με νέες οδηγίες.

Την υπόθεση εξετάζει το Γραφείο Διερεύνησης Οικονομικού Εγκλήματος του ΤΑΕ Λεμεσού.

Ανοιχτά του Κάβο Γκρέκο

Νέα άφιξη αυτή τη φορά δυο πλοιαρίων χθες στο Κάβο Γκρέκο.

Πρόκειται για 49 συνολικά άτομα, αφού στο πρώτο πλοιάριο επέβαιναν 19 προσωπα και στο δεύτερο πλοιάριο 30 προσωπα.

Μεταφέρθηκαν σε ασφαλή χώρο και στη συνέχεια για διαχείριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Με τις μνήμες να ξεθωριάζουν και τις παλιές γενιές να περνάνε στην αιωνιότητα, η Διερευνητική Επιτροπή για τους Αγνοουμένους στην Κύπρο συνεχίζει το έργο της, προσπαθώντας να εντείνει τους ρυθμούς για ανάκτηση, ταυτοποίηση και επιστροφή των λειψάνων των αγνοουμένων, αφού πέρασαν 60 χρόνια από τις διακοινοτικές ταραχές και σχεδόν μισός αιώνας από την τουρκική εισβολή του 1974

Για δεύτερο χρόνο, η ΔΕΑ χρησιμοποιεί εναλλακτικούς τρόπους εντόπισης πιθανών χώρων για διερεύνηση, χρησιμοποιώντας γεωφυσικές τεχνικές. Για το σκοπό αυτό βρίσκονταν στην Κύπρο αυτή τη βδομάδα δύο ομάδες γεωφυσικών από το εξωτερικό υπό την καθοδήγηση του Καναδού καθηγητή από Τμήμα Γεωγραφίας και Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin Eau Claire των ΗΠΑ, Χάρυ Μ. Τζολ όπου πραγματοποίησαν έρευνες με τη χρήση δύο ραντάρ διείσδυσης εδάφους σε χώρους τους οποίους υπέδειξε η ΔΕΑ, με στόχο να εντοπιστούν σημεία ανθρώπινης επέμβασης κάτω από την επιφάνεια.

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας μέρας των ερευνών τους στο γήπεδο ΔΟΞΑ στο Παλιομέτοχο ο Καθηγητής Τζολ αναφέρθηκε στην εργασία που επιτέλεσαν οι ομάδες του. Όπως είπε, εργάζεται με την ΔΕΑ, κοιτάζοντας διάφορους χώρους, χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία για εξέταση του υπεδάφους, ώστε να μπορέσουν στο τέλος οι ομάδες της ΔΕΑ να επικεντρωθούν σε περιοχές για ανασκαφές.

«Πήγαμε σε δύο χώρους στο βορρά και δύο στο νότο και διεξάγαμε έρευνες σε διάφορους χώρους, από πεζοδρόμια μέχρι χώρους με χαλίκι σε διαφορετικές τοποθεσίες και όπως βλέπετε εδώ, σ’ένα γήπεδο ποδοσφαίρου και αυτό που προσπαθούμε να βρούμε είναι τοποθεσίες όπου έχουν σκάψει άνθρωποι μέσα στο έδαφος».

Ως φυσικός γεωγράφος, αυτό που κοιτάζω είναι να εντοπίσουμε το έδαφος όπου άνθρωποι έχουν παρέμβει. Επίσης, χρησιμοποιούμε την εμπειρία μας από άλλες περιοχές στον κόσμο, όπως οι αυτόχθονες της Βορείου Αμερικής όπως επίσης και το Ολοκαύτωμα όπου έχουμε κάνει αρκετή δουλειά και χρησιμοποιούμε τα διαφορετικά εργαλεία για να βοηθήσουμε τους αρχαιολόγους να κάνουν τη δουλειά τους. «Μεταφέρουμε τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε και τις διαβιβάζουμε στη ΔΕΑ για να λάβει τις αποφάσεις της», είπε.

Κληθείς να αναφερθεί στα δύο μηχανήματα που χρησιμοποιεί είπε ότι χρησιμοποιούν κεραία χαμηλότερης συχνότητας καθώς και αντένα υψηλότερης συχνότητας για να εξετάσουν την επιφάνεια πιο ρηχά.

Χρησιμoποιούμε τη λήψη γεωφυσικών μετρήσεων με τη μέθοδο της ειδικής ηλεκτρικής αντίστασης και αυτό μας βοηθάει να εξετάσουμε ποια είναι η αντίσταση ή αγωγιμότητα των πετρωμάτων γύρω από μια συγκεκριμένη περιοχή. Επίσης χρησιμοποιούν ραντάρ διείσδυσης εδάφους (Ground Penetrating Radar). Με τις δύο αυτές τεχνικές, προσπαθούμε να επικεντρωθούμε στις περιοχές που υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες, είπε.

Ο καθηγητής Τζολ ανέλυσε πώς εργάζεται η μέθοδος του GPR, λέγοντας ότι υπάρχει συγκεκριμένος πομπός και δέκτης που στέλνει σήμα στο έδαφος και αυτά αντανακλούν τα στρώματα στο υπέδαφος. Τα δεδομένα παρουσιάζονται σε κονσόλα σε πραγματικό χρόνο. Εκεί, είπε, μπορούμε να δούμε σημεία στο έδαφος όπου υπήρξαν διαταραχές.

«Αυτό γίνεται σε διάφορους χώρους στο σημείο που εργαζόμαστε σήμερα. Τοποθετούμε τα δεδομένα σε ειδικό λογισμικό και ψάχνουμε για μοτίβα, όπως ένα τετράγωνο ή οβάλ που κανονικά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Αυτό σημαίνει ότι υπήρξε ανθρώπινη επέμβαση στο υπέδαφος και είναι πιθανές τοποθεσίες για τους αρχαιολόγους να προχωρήσουν σε περαιτέρω διερεύνηση», ανέφερε.

Ερωτηθείς αν αυτά τα μηχανήματα μπορούν να βοηθήσουν στο μέλλον, αφού με την πάροδο του χρόνου λιγοστεύουν οι πληροφορίες για διάφορους χώρους, ο καθηγητής Τζολ είπε ότι ως γεωφυσικός έχει αντιμετωπίσει αρκετές φορές καταστάσεις είτε στις ΗΠΑ, είτε σε σχέση με το Ολοκαύτωμα όπου άτομα δίνουν διάφορες πληροφορίες, όχι όμως συγκεκριμένες. «Αυτές οι γεωφυσικές τεχνικές μας επιτρέπουν να αποκλείσουμε χώρους και να επικεντρωθούμε σε άλλες τοποθεσίες που είναι πιο ελπιδοφόρες. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό είναι το μέλλον και το βλέπω σε συνέδρια που συμμετέχω γιατί ο κόσμος θέλει να μάθει περισσότερα για τις μεθόδους μας».

Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι το Γραφείο Υποθέσεων των Ινδιάνων στις ΗΠΑ, αγόρασε πρόσφατα πέντε μηχανήματα. «Πιστεύουν ότι αυτό είναι το εργαλείο που θα τους βοηθήσει στην εξεύρεση αγνοουμένων. Εχουν εκπαιδεύσει τους αρχαιολόγους τους καθώς και αξιωματούχους για το μηχάνημα. Είναι μια πολύ έξυπνη επένδυση» η οποία θα πρέπει να μελετηθεί, είπε.

Σε ερώτηση αν το βλέπει και ως ανθρωπιστικό καθήκον για τον ίδιο και την ομάδα του, απάντησε «ναι, το κάνουμε γιατί πιστεύουμε σε αυτό. Και το κάνουμε σε διάφορες τοποθεσίες ανά το παγκόσμιο».

Ανέφερε ότι βρίσκεται στην Κύπρο για δεύτερη φορά, αυτή τη φορά ωστόσο με τη βοήθεια του Ανώτερου Γεωφυσικού στην καναδική εταιρεία BGC Engineering, Δρ. Αλιστερ Μακλάιμοντ ο οποίος συμμετέχει στις έρευνες με την ομάδα του αφιλοκερδώς. «Εργάζοντας με τους ανθρώπους της ΔΕΑ, προχωράμε μπροστά, χρησιμοποιούμε διαφορετικά εργαλεία σε διαφορετικές τοποθεσίες. Καθώς προχωράμε μπροστά και εκπαιδεύουμε τους ανθρώπους, νομίζω ότι αυτός είναι ο δρόμος προς τα εμπρός», συμπλήρωσε.

Στις δηλώσεις του, ο Δρ. Μακλάιμοντ είπε ότι βρίσκεται στην Κύπρο για να βοηθήσει με τις έρευνες χρησιμοποιώντας γεωφυσικές μεθόδου για κάθε είδους έρευνες. «Είναι τρόπος να κοιτάξεις κάτω από τον χάρτη χωρίς να προβείς σε ανασκαφές. Γίνεται μια χαρτογράφηση των πραγμάτων υπόγεια ώστε να μπορούν να προγραμματιστούν καλύτερα οι ανασκαφές».

Ερωτηθείς αν διαπιστώθηκαν διαταράξεις στο έδαφος εκεί που εργάστηκαν αυτή τη βδομάδα που θα μπορέσουν να οδηγήσουν τη ΔΕΑ να αποφασίσει την πιθανότητα ανασκαφών, είπε ότι «είμαστε στα πρώτα στάδια ανάλυσης των δεδομένων. Η γεωφυσική είναι απλά μία από τις τεχνικές που θα καθορίσει πού είναι οι καλύτεροι χώροι για ανασκαφές. Βασιζόμαστε σε μαρτυρίες και αναφορές αυτοπτών μαρτύρων καθώς και παλιές φωτογραφίες. Ελπίζουμε ότι με τα δεδομένα που συλλέξαμε αυτήν την εβδομάδα, θα μπορέσουμε να προσδιορίσουμε πού είναι πιο πιθανό να υπάρχει τάφος και μέρη όπου είναι λιγότερο πιθανό να βρίσκονται τάφοι, έτσι ώστε να μην σπαταλάτε το χρόνο σας».

Μίλησε και για την μέθοδο ERT που περιλαμβάνει την έγχυση μικρών ποσοτήτων ρευμάτων στο έδαφος και στη συνέχεια γίνεται υπολογισμός της αντίστασης του εδάφους σε διαφορετικές τοποθεσίες. Διαφορετικοί τύποι εδάφους θα μεταφέρουν ηλεκτρική ενέργεια με διαφορετικές ηλεκτρικές αντιστάσεις και έτσι η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται για να διακρίνετε διαφορετικούς τύπους εδάφους, είπε.

«Συλλέγουμε τα δεδομένα μας κατά μήκος μιας γραμμής και στη συνέχεια δημιουργούμε ένα μοντέλο που είναι σαν μια κάθετη φέτα μέσα από το έδαφος που δείχνει πώς αλλάζει η ηλεκτρική αντίσταση, η απόσταση και το βάθος κάτω από αυτό το προφίλ. Μπορεί επίσης να δείξει πράγματα όπως πού βρίσκεται το αρχικό έδαφος και πού έχει γεμίσει με άλλα υλικά, κάτι που είναι καλή πληροφορία για αρχαιολόγους και έρευνες», ανέφερε ο Δρ. Μακλάιμοντ.

Κάθε γραμμή έχει μήκος 120 μέτρα. Μόλις συνδεθούν τα πάντα μεταξύ τους, είπε, «χρησιμοποιούμε το κουτί μέτρησης για να βάλουμε διαφορετικούς συνδυασμούς ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ηλεκτροδίων και η όλη διαδικασία διαρκεί 30-45 λεπτά. Όταν συλλεγούν οι πληροφορίες, προχωρούμε σε άλλη γραμμή και στο τέλος θα έχουμε αρκετές πληροφορίες από κάθετες γραμμές μέσα από το έδαφος για να δούμε πώς αλλάζουν τα πράγματα σε τρισδιάστατη απεικόνιση».

Όπως είπε, το σημείο παλιά περιείχε χαράδρες και κοιλάδες και μετά κατασκευάστηκε το ποδοσφαιρικό γήπεδο. Κοιτάζουμε να δούμε πώς επιχωματώθηκαν οι χαράδρες γιατί ενδεχομένως να είναι τοποθεσίες τάφων, είπε ο Δρ. Μακλάιμοντ.

Τέλος είπε ότι οι ομάδες θα ενημερώσουν την ΔΕΑ για τα ευρήματά τους.


Πρώτο κουδούνι σήμερα για τους μαθητές γυμνασίων και λυκείων, με 46.479 μαθητές να επιστρέφουν από τις καλοκαιρινές τους διακοπές στις αίθουσες διδασκαλίας της Μέσης Εκπαίδευσης.

Το Γυμνάσιο Ακρόπολης θα επισκεφτούν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, με την Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, για να ευχηθούν καλή σχολική χρονιά στους μαθητές. Στη συνέχεια, η Υπουργός θα επισκεφτεί το Λύκειο Αγίου Αντωνίου στη Λεμεσό.

Κατά τη νέα σχολική χρονιά 2023-2024, θα λειτουργήσουν συνολικά 113 σχολεία Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, εκ των οποίων 62 Γυμνάσια, 36 Λύκεια και 10 εξατάξια σχολεία με πλήρη γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, τα οποία εξασφάλισε το ΚΥΠΕ.

Επίσης, θα λειτουργήσουν 5 Εσπερινά Γυμνάσια-Λύκεια, στα οποία οι εγγραφές θα ολοκληρωθούν στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Αναμένεται, επίσης, ότι κατά τη νέα σχολική χρονιά θα φοιτήσουν συνολικά 41.605 μαθητές και μαθήτριες, εκ των οποίων οι 24.160 θα φοιτήσουν στον γυμνασιακό κύκλο και οι 17.445 στον λυκειακό κύκλο. O αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 6.650.

16 Σχολές σε ΤΕΣΕΚ και Μικτά σχολεία


Σύμφωνα με τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης θα λειτουργήσουν 16 Σχολές Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ) και Μικτά Σχολεία (Λύκειο +ΤΕΣΕΚ). Θα φοιτήσουν 4.874 μαθητές και μαθήτριες ενώ ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 684.

Για τη Δημοτική Εκπαίδευση 612 σχολεία


Εξάλλου, τη Δευτέρα θα επιστρέψουν στο σχολείο οι μαθητές της Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Στη Δημοτική Εκπαίδευση θα λειτουργήσουν 612 σχολεία, εκ των οποίων 329 Δημοτικά, 274 Νηπιαγωγεία και 9 Ειδικά Σχολεία.

Ο αριθμός των εκπαιδευτικών ανέρχεται σε 7.078, εκ των οποίων 4.948 στα Δημοτικά, 973 στα Νηπιαγωγεία και 1.157 ειδικοί εκπαιδευτικοί στα δημοτικά σχολεία, στα νηπιαγωγεία και στα ειδικά σχολεία.

Ο αριθμός των μαθητών και μαθητριών ανέρχεται σε 64.748, εκ των 51.371 στα δημοτικά, 12.853 στα νηπιαγωγεία και 524 στα ειδικά σχολεία.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, στην Α΄ Δημοτικού θα φοιτήσουν φέτος 9.323 μαθητές και μαθήτριες, ενώ πέρσι ήταν 9.068.

Skip to toolbar