Αλέξανδρος Αλή: «Ο εγγονός του Ισχάν Αλή που ασπάστηκε τον χριστιανισμό»

Facebook
Twitter
Email
Print

Ο απόγονος του Δρ. Ιχσάν Αλή, Αλέξανδρος, μας εξιστορεί τη ζωή του ιατρού, τονίζοντας πως μοναδικός του στόχος ήταν πάντα η ειρηνική συμβίωση των δυο κοινοτήτων. Μας αναφέρει ότι ασπάστηκε τον Χριστιανισμό, και ακολουθεί πιστά τις αρχές, που διδάχθηκε από τον παππού του.

Στο pentadaktylos.online, μίλησε ο απόγονος του Ιχσαν Αλή, Αλέξανδρος, του Τουρκοκύπριου γιατρού, δηλαδή, ο οποίος αγωνίστηκε σ’ όλη του τη ζωή για την ισοπολιτεία, τη δημοκρατία και την ανεξαρτησία στην Κύπρο.

Όπως μας ανέφερε ο Αλέξανδρος Αλή, ο Δρ .Ιχσάν Αλή ήταν αδερφός του παππού του, δηλώντας ιδιαίτερα περήφανος για αυτό, όπως και ολόκληρη η οικογένεια, η οποία ζει στην Πάφο, και ακολουθεί πιστά τις αρχές που διδάχθηκε από τον ιατρό.

Ως απόγονος του Δρ.Ιχσάν Αλή, ο Αλέξανδρος, θεωρείται ο καταλληλότερος για να μας εξιστορήσει τη ζωή του ιατρού, τονίζοντας τα όσα πέρασε, αλλά και τους αγώνες του, αφού αφοσιώθηκε στην επίλυση των προβλημάτων της τουρκοκυπριακής κοινότητας, ενώ μοναδικός του στόχος ήταν πάντα η ειρηνική συμβίωση των δυο κοινοτήτων.

Αξίζει να αναφέρουμε πως ο Αλέξανδρος, κατά τη συνομιλία μας, αναφέρθηκε και στη δική του επιλογή, αφού ως Τουρκοκύπριος ασπάστηκε τον χριστιανισμό και βαφτίστηκε, ακολουθώντας με πιστή ευλάβεια, πια, τα όσα διδάσκει η θρησκεία μας, αλλά και τα όσα έμαθε από τον παππού του, με όραμα του να δει και αυτός την Κύπρο ενωμένη.

«Μετά την Ιατρική Σχολή, εγκαταστάθηκε στην Πάφο»

Ο Δρ.Ιχσάν Αλή γεννήθηκε στα Βρέτσια της επαρχίας Πάφου το 1904 και για αυτό θεωρείται Παφίτης. «Ο παππούς μου, έμαθε τα πρώτα γράμματα κοντά στον πατέρα του που ήταν δάσκαλος του δημοτικού σχολείου του χωριού και που ήταν από τους πρώτους που εγκατέλειψε το «φέσι» μετά τις κεμαλικές αλλαγές στην Τουρκία. Τέλειωσε το γυμνάσιο στην Πάφο και το Τουρκικό Λύκειο Λευκωσίας. Η αγάπη του για τα γράμματα και την επιστήμη τον οδήγησαν στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κωνσταντινούπολης και αργότερα στη Γενεύη, όπου συνέχισε και συμπλήρωσε τις σπουδές του».

Αξίζει, επίσης, να αναφέρουμε πως, σύμφωνα με τον απόγονο του, παρόλο που του δόθηκε η ευκαιρία να εγκατασταθεί στη Γενεύη, θεώρησε καθήκον του να επιστρέψει και να υπηρετήσει την Κύπρο και έτσι, λοιπόν, βρέθηκε πίσω στην Πάφο το 1934, όπου άρχισε να ασκεί το ιατρικό επάγγελμα, ενώ η ενασχόληση του με τα κοινά ήταν έντονη.

«Αφοσιώθηκε στα προβλήματα της τουρκοκυπριακής κοινότητας»

Κατά τη συνομιλία μας, ο Αλέξανδρος τόνισε πως ο Δρ. Ισχάν Αλή είχε καθημερινή επαφή με το λαό, ενώ το ενδιαφέρον του για τα προβλήματα της Τουρκοκυπριακής κοινότητας ήταν ασταμάτητο και αγνό, ενώ ήταν αυτό που κέρδισε από τα πρώτα κιόλας χρόνια την εμπιστοσύνη και την αγάπη του λαού.

«Ο παππούς μου, ασχολήθηκε με όλες τις ανάγκες και τα προβλήματα της τουρκοκυπριακής κοινότητας και συμμετείχε ενεργά σε όλες τις κοινωνικοπολιτικές δραστηριότητές της. Πολύ σύντομα, κατόπιν λαϊκής απαίτησης, ανέλαβε την προεδρία διαφόρων συλλόγων.

Ίδρυσε τον Τουρκοκυπριακό Μορφωτικό Σύλλογο Πάφου και εξασφάλισε σε πολλούς άπορους Τουρκοκύπριους νέους τα μέσα για γυμνασιακές σπουδές. Βοήθησε πολλούς μέσω του Συνεργατισμού και διαφόρων συνδέσμων να αποκτήσουν δουλειά και δική τους στέγη.

Όταν ήταν Πρόεδρος της Εφορείας Τουρκοκυπριακών Εκπαιδευτηρίων Πάφου, φρόντισε για την ανέγερση νέων σχολείων και του Τουρκικού Λυκείου Πάφου. Υπήρξε Δημοτικός Σύμβουλος του Δήμου Πάφου για πέντε χρόνια», συμπλήρωσε».

«Στόχος του ήταν η ειρηνική συμβίωση των δυο κοινοτήτων»

Ο ιατρός υπήρξε για πολλά στενός συνεργάτης, πολιτικός σύμβουλος και φίλος του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, επισημαίνοντας πως ήταν ένας πραγματικός Κύπριος, που εργάστηκε σκληρά για να διατηρήσει η Κύπρος την ανεξαρτησία της.

«Πρέπει να σημειώσουμε πως αγωνίστηκε εναντίον του διαχωρισμού των δυο κοινοτήτων και της διχοτόμησης της Κύπρου. Ως εκ τούτου, διαφώνησε με τις συνθήκες Ζυρίχης-Λονδίνου. Δεν συμφωνούσε με τις πρόνοιες για χωριστά δημαρχεία, χωριστά δικαστήρια και τη μόνιμη παρουσία στην Κύπρο ελληνικών και τουρκικών στρατιωτικών αποσπασμάτων.

Ήταν επίσης αντίθετος με τις συνθήκες εγγυήσεως που έδιναν στις τρεις εγγυήτριες δυνάμεις το δικαίωμα επέμβασης και για αυτό λειτουργούσε πάντα υπέρ των δημοκρατικών θεσμών μέχρι τέλους».

«Ο Δρ.Ιχσάν Αλή ήταν ανθρωπιστής…»

Συνεχίζοντας, ο Αλέξανδρος επισήμανε πως ο πάνω απ’ όλα, ο Δρ.Ιχσάν Αλή ήταν ανθρωπιστής. «Ουδέποτε διαχώριζε τους ανθρώπους με βάση τη φυλή, τη θρησκεία ή το χρώμα. Υπερασπιζόταν πάντα την ισότητα και ήταν εναντίον οποιωνδήποτε διακρίσεων».

Παράλληλα, μας ανέφερε πως οι απόψεις του Δρ.Ιχσάν Αλή ήταν και είναι επίκαιρες. «Οι αρχές που πάντα διακήρυσσε και που καθόρισαν τη ζωή και την πολιτεία του είναι διαχρονικές, έστω και αν έχουν περάσει πολλά χρόνια από το θάνατο του και πολλά πράγματα έχουν αλλάξει. Όποιες και να είναι οι πρόνοιες των συμφωνιών που θα συνομολογηθούν μεταξύ των δυο κοινοτήτων, θα πρέπει οι δυο κοινότητες να συμβιώνουν ειρηνικά, να υπάρχει πραγματική Δημοκρατία και Ανεξαρτησία για διασφάλιση και συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας.»

«Οι αρχές του παππού θα με ακολουθούν πάντα»

Για τα όσα έμαθε από τον παππού του και τη ζωή του, μίλησε, επίσης ο Αλέξανδρος, αφού δηλώνει ότι επιθυμεί διακαώς την ανεξαρτησία της Κύπρου, ενώ διαφωνεί κάθετα με το διαχωρισμό των δύο κοινοτήτων.

«Εγώ μεγάλωσα στην Πάφο και θα συνεχίσω να ζω εδώ. Ασπάστηκα τον Χριστιανισμό, και ακολουθώ πιστά τις αρχές, που διδάχθηκα από τον παππού μου.

Όραμα μου και μένα, όπως και του Δρ.Ιχσάν Αλή, είναι η ειρηνική συμβίωση Τουρκοκύπριων και Ελληνοκυπρίων, ενώ επιθυμία μου είναι να δω την Κύπρο ενωμένη», κατέληξε ο Αλέξανδρος.