Η χαρακτική ως εργαλείο αμφισβήτησης

Facebook
Twitter
Email
Print

Με 27 έργα χαρακτικής άνοιξε στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στη Λευκωσία, η έκθεση «Η χαρακτική ως κοινωνικό σχόλιο».

Η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της ιστορικού Τέχνης Νέλλης Κυριαζή, η οποία είχε επιμεληθεί τη μεγάλη έκθεση «Η χαρακτική ως κοινωνικό σχόλιο», στην Αθήνα το 2018.

Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή του Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή – Κύπρος, του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών – Pandolfini και Σιατερλή – Ελλάδα, και του Museo Civico delle Cappuccine di Bagnacavallo – Ιταλία. Συμμετέχουν με χαρακτικά τους οι καλλιτέχνες: Ιωάννης Αντωνόπουλος, Μιχάλης Αρφαράς, Silvano Barducci, Λευτέρης Βελέτζας, Αριστείδης Βλάσσης, Onorio Bravi, Μανώλης Γιανναδάκης, Marisa Zattini, Νίκος Κασκούρας, Γιώργος Κυπρής, Αναστασία Κωνσταντάκου, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Κυριάκος Μορταράκος, Λάμπρος Ορφανός, Pino Pandolfini, Σπυριδούλα Πολίτη, Δήμητρα Σιατερλή, Γιάννης Στεφανάκης, Γιώργος Τσακίρης, Φλοράνς Χρηστάκη, Ξενής Σαχίνης, Ελένη Παναγίδου, Στέλιος Στυλιανού, Χαμπής, Παναγιώτης Λάρκος, Salvador Pizarro, Χαράλαμπος Κρασιάς. 

Η περιοδική αυτή έκθεση με σύγχρονους χαράκτες του 21ου αιώνα, συντρέχει με την ετήσια έκθεση του Δημοτικού Μουσείου Χαρακτικής Χαμπή, «Οι Παραδοσιακές Τεχνικές της Χαρακτικής». Στην ετήσια έκθεση εκτίθενται  50 έργα της συλλογής του Μουσείου, από τον 16ο  αιώνα μέχρι σήμερα. Επεξηγηματικά κείμενα βοηθούν τον επισκέπτη να κατανοήσει την πολύμορφη διάσταση της χαρακτικής, χάρη στις πολλές  μεθόδους των τριών βασικών παραδοσιακών τεχνικών της.

 

Η Νέλλη Κυριαζή που επιμελήθηκε την ομώνυμη έκθεση στην Αθήνα πριν τρία χρόνια, έγραψε: «Η έκθεση “H χαρακτική ως κοινωνικό σχόλιο” που συσπειρώνει καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες, με ανόμοια “εθνικά” βιώματα και κοινωνική “ιστορία”, παρουσιάζεται απολύτως συμβατή ως προς το περιεχόμενο και τους στόχους της με την ίδια την ουσία, την υπόσταση και τον επικοινωνιακό δυναμισμό της χαρακτικής τέχνης, αποκωδικοποιώντας ανησυχίες, θέσεις και προβληματισμούς, άλλοτε με τον εξόφθαλμο σαρκασμό και τη σάτιρα, άλλοτε με περισσότερο χαμηλόφωνες προσεγγίσεις ή αναγωγές».

Η Δήμητρα Σιατερλή του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών, επισημαίνει επίσης ότι οι πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες που συμμετέχουν την ίδια έκθεση, από χώρες με διαφορετικά βιώματα και ιστορία, «καταγράφουν τις ανησυχίες, θέσεις και προβληματισμούς τους, άλλοτε με σαρκασμό και σάτιρα, άλλοτε με περισσότερο έμμεσες προσεγγίσεις». Τονίζει δε πως η Χαρακτική «ιστορικά, από τη γέννησή της μέχρι σήμερα, σε κάθε κοινωνικό πλαίσιο που λειτούργησε, ενεργοποίησε, συνάμα με τη διάχυση της πληροφορίας και της γνώσης, το κριτικό πνεύμα με την καθαρότητα του μηνύματος που κουβαλούσε. Η ιδιότητα της πολλαπλότητας, που χαρακτηρίζει και την αναγκαιότητα της  γέννησης της Χαρακτικής, την ανάδειξε σε ένα άριστο  εργαλείο κοινωνικής προόδου και εξέλιξης. Συγχρόνως, η Χαρακτική γίνεται ένα εργαλείο αμφισβήτησης και κοινωνικής κριτικής στα χέρια και στη δούλεψη πολύ άξιων εικαστικών. Έγινε εργαλείο αντίστασης και  κοινωνικής διαμαρτυρίας σε χαλεπούς καιρούς. Βρέθηκε στη διάθεση των πολλών  καθημερινών απλών ανθρώπων, γιατί κατάφερε να υπάρξει ως Τέχνη σε πολλά πρωτότυπα αντίτυπα: πολλά έργα σε πολλά χέρια».

* Λευκωσία, Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή, μέχρι τις 14 Αυγούστου 2021, Τρίτη μέχρι Κυριακή 10:00-16:00.

Skip to toolbar