Πολιτιστική κληρονομιά: Εικόνες από έργα συντήρησης σε τέσσερα μνημεία

Facebook
Twitter
Email
Print

Ο νέος πρόεδρος της δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Πολιτιστική Κληρονομιά, Σώτος Κτωρής αναρτά στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook την πρόοδο σε εργασίες συντήρησης της Επιτροπής. Παρουσιάζουμε εργασίες που ολοκληρώθηκαν ή ξεκίνησαν μέσα στον τελευταίο μήνα.

Εκκλησία της Παναγίας της Κυράς

Λίγο έξω από το τ/κ χωριό Λιβάδια είναι ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της Καρπασίας. Μνημείο του 12ου-13ου αιώνα το οποίο θα συνεχίσει να υπάρχει μαρτυρώντας την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά του τόπου. Το έργο συντηρήθηκε με δαπάνη της ΕΕ και την στήριξη της UNDP.

Άγιος Γεώργιος των Γενάγρων 

Βρίσκεται στον Κάμπο της Μεσαορίας, ένα μνημείο του 15ου αιώνα με παλαιότερο εκκλησάκι-σπήλαιο το οποίο, επίσης, στηρίχθηκε και συντηρήθηκε. Συντηρήθηκε, επιπλέον, μέρος της διασωθείσας τοιχογραφίας του Παντοκράτορα στον θολό της εκκλησίας.

 

Προμαχώνας Arsenal/Canbula

Άρχισαν οι εργασίες συντήρησης στον προμαχώνα Arsenal/Canbulat, κτίσμα του 16ου αιώνα, στα ενετικά τείχη της Αμμοχώστου. Η επιβλητικότητα των τειχών της Αμμοχώστου είναι ενδεικτική του πλούτου και της σημασίας της πόλης στην μεσαιωνική περίοδο αφού η Αμμόχωστος, επωφελούμενη από το εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ανατολής, είχε καταστεί ένα σημαντικότατο λιμάνι στην ευρύτερη περιοχή. Τα έργα συντήρησης θα διαρκέσουν δέκα περίπου μήνες και η δαπάνη θα καλυφθεί από πόρους της Ε.Ε.

 
Ζουχουρί Τεκέ
 
Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης στο Ζουχουρί Τεκέ στην Λάρνακα, ένα εξαιρετικά σημαντικό μνημείο του 17ου αιώνα. Ο τεκές ευρίσκεται πλησίον της επιβλητικής εκκλησίας του Αγίου Λαζάρου, με τα δύο μνημεία να μαρτυρούν την πολυπολιτισμική ταυτότητα της Κύπρου. Η δαπάνη για τις εργασίες καλύφθηκε από την ΕΕ και τα έργα υλοποιήθηκαν με τη στήριξη της UNDP.
 
Οι τεκέδες είχαν υιοθετήσει αρκετά στοιχεία της κατασκευής χριστιανικών μοναστηριών. Υπήρξαν οι χώροι λατρείας των γνωστών μπεκτασίδων δερβίσηδων, του σουφητικού ή μυστικιστικού Ισλάμ. Το σουφιτικό Ισλάμ είχε ενσωματώσει στοιχεία του σουνιτικού και σιιτικού Ισλάμ καθώς και λατρευτικές πρακτικές του χριστιανισμού αλλά και του περσικού μυστικισμού. Μία εκ των χριστιανικών επιδράσεων υπήρξε η λατρεία πνευματικών ανθρώπων του Ισλάμ ως «Αγίων». Κατά καιρούς το σουφητικό Ισλάμ διώχθηκε έντονα από τις επίσημες οθωμανικές αρχές, αφού σε αντίθεση με την άκαμπτη θεολογία του σουνιτικού Ισλάμ ο σουφισμός προέτασσε την ερμηνεία της θείας ύπαρξης μέσα από ετερόδοξες και μυστικιστικές αναζητήσεις. Εκτιμάται ότι το σουφητικό Ισλάμ είχε επιρροή ανάμεσα στους Τουρκοκύπριους, μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, κυρίως στις αγροτικές περιοχές.